A testtartás és a gondolat kapcsolata

In Elméletby Mátis Eszter Léna

Nem tűnik nyilvánvalónak, de a testtartásunk és a gondolataink kölcsönösen hatnak egymásra. Ha találkozunk valakivel, a tartásából sokszor következtetünk arra, hogyan érzi magát, illetve hogyan viszonyul hozzánk; tehát az egyértelmű számunkra, hogy az érzések és a gondolatok a testtartásban is kifejeződnek. Ugyanakkor számos kutatás bizonyítja, hogy mindez fordítva is igaz: a tartásunk is hatással van gondolatainkra és érzéseinkre. Azt, hogy hogyan élünk meg egy helyzetet, miként tudunk reagálni egy szituációra, a testtartásunk tudatos alakításával tudjuk befolyásolni.

Az emberi test nem csak egy passzív gépezet, ami végrehajtja az agy által küldött parancsokat. A test és az elme sokkal inkább egy integrált egészet alkot, ami hatással van a gondolatainkra és döntéseinkre. Például, ha fel-alá járkálunk egy szobában, azzal serkentjük a kreativitásunkat. Éppúgy, mint amikor harmonikus, nyitott testtartásban gondolkodunk lehetséges megoldásokról. Kutatások bizonyítják, hogy a nyitott testtartások pozitív hatással vannak a kreatív feladatokban nyújtott teljesítményünkre, szemben a zárt testtartással. A tartásunk tehát metaforikusan kifejezi a tágabb gondolati teret, amiben ilyenkor működünk.

Amikor prezentálunk vagy előadást tartunk és közben intenzíven gesztikulálunk, az segít nekünk abban, hogy a gondolataink áramoljanak és ne blokkoljunk le a beszéd közben. A gyerekek hatékonyabban tanulnak, amikor a testük is aktívan részt vesz a tanulási folyamatban. Amikor sétálunk az erdőben, az javítja a koncentrációs képességünket.

Az újszülötteknek és a csecsemőknek van egy természetes tendenciája a helyes testtartásra, de a többségünk veszít ebből a képességéből, ami valamilyen fokú testi károsodáshoz vezet. Ez okozhat fájdalmat, vagy korlátozhat minket szabad mozgásunkban, és így negatívan hat érzéseinkre is. A testünk harmonikus működéséhez elengedhetetlen a helyes testtartás. A tartásunkban jelentkező kisebb-nagyobb hibák számos problémához vezethetnek. Például a hát alsó szakaszán található izmok megrövidülése a rekeszizmok mozgását korlátozhatja, ami viszont a légzési folyamatban okozhat problémát.

A tested segít abban, hogy megtaláld a célod a világban. Hatással van gondolataidra, döntéseidre, függetlenül attól, hogy tudsz-e erről vagy sem. Ezért fontos számodra, hogy fejleszd testtartásod, tudatosítsd a mozgásod, és létrehozd a szinergiát tested, gondolataid és érzelmeid között. Akár az FMT által.

 

Kép: Léa Dubedout on Unsplash

 

Források:

Sian Beilock: How the Body Knows Its Mind

A New Educational Program to Improve Posture and Quality of Life Among Students by Means of the Feldenkrais Method and a New Program: MAP-Motion and Posture

Opening the mind through the body: The effects of posture on creative processes